Det tar mycket tid och kraft att driva ett bolag. Du måste syssla med allt från administration till själva verksamheten. När ska du få tid över till ditt musicerande? Det kan kännas lockande att likvidera aktiebolag för att frigöra tid och resurser och syssla med musiken på heltid. Men är detta en bra plan för dig?
Likvidera aktiebolag och välja musiken
När du väljer att likvidera aktiebolag så får du en viss frihet och utrymme för kreativitet. Du är inte längre bunden av företagsstrukturer och regler. Rent praktiskt så har du nu färre administrativa krav. Det kan bli mycket pappersarbete och bokföringsjobb med ett bolag.
Om det går ihop rent ekonomiskt så kan du nu syssla mer med det som du älskar. Du avveckla ab och lägger ner mer tid på musiken. Kanske kan detta leda till att du lyckas i musikbranschen kanske handlar det bara om att du vill leva ett bättre liv.
Fördelar med att likvidera ab
Du frigör kapital och får tillgång till eventuella tillgångar som finns i bolaget. Det här kan du använda som en ekonomisk buffert när du vill satsa mer på musiken. Även om du tar en anställning så går detta inte att jämföra med det arbete som krävs för att driva ett eget bolag.
Du kan lägga mer fokus på din passion samtidigt som du har en minskad ekonomisk risk. Det kan ge dig ett friare sinne och du kan lägga mer tid på att skriva låtar, repetera och uppträda. Kanske har arbetet med ditt bolag lett till att du rentav tappat lusten för musiken. Den kommer igen när du får möjlighet att andas igen.
Det är inte alls ovanligt att förhandlingsprocesser vid företagsförsäljningar blir komplexa och ibland rätt så spända. Med musik i presentationer såväl som i bakgrunden under förhandlingar så kan atmosfären bli bättre. Men blir det verkligen lättare att sälja bolag med musik? Det ska vi undersöka och klarlägga!
Sälja bolag med tanke på mänskligt beteende
Vi vet idag att musik har en djupgående inverkan på vårt mänskliga beteende och våra känslor. Vi påverkas stort av ljud och akustik så det är klart att detta kan få betydelse när du ska sälja bolag. För det första så kan vi minska på stressen med hjälp av lugnande musik. På så vis kan förhandlingspartner slappna av och föra en bättre diskussion.
Dessutom kan musiken som spelas i bakgrunden eller som används i presentationer av material som rör bolaget vara något som höjer stämningen. Humöret blir bättre och ni får en glad och optimistisk miljö att förhandla i.
Vi bör också nämna att musik faktiskt kan hjälpa oss att förbli fokuserade. Om rätt typ av musik spelas i bakgrunden så kan det vara en hjälp för dig att behålla fokus och minska distraktioner. På så vis förblir båda förhandlingspartnerna engagerade.
Vilken typ av atmosfär vill du skapa?
Valet av musik kommer förstås att påverka den atmosfär ni får under förhandlingar. Klassisk musik ger en känsla av lugn men är också ett sofistikerat grepp. Mjukare jazzmusik kan också skapa lugn fast kanske också lite mer engagemang.
Optimistisk musik utan sång kan vara ett sätt att förmedla innovation. Detta är ett budskap som med musiken förmedlas på ett väldigt tillbakalutat sätt. Den som är intresserad av att köpa tänker inte ens på var de där tankarna om innovation kom från.
Det är mindre smart att spela musik i form av slagdängor och annat som kan locka er till att börja sjunga med eller att prata om musiken. Då förlorar ni ju fokus vilket knappast är meningen. Med detta sagt så är det förstås så att lite prat om musik kan vara ett välkommet inslag om detta leder till att ni bygger en relation och förbindelse som kan vara en hjälp under affären.
Musik i dina företagspresentationer
Du kan använda dig av musik i presentationer av ditt företag. Detta kan förbättra den berättande aspekten av en presentation. Med inspirerande och upplyftande musik kan presentationen bli mer engagerande och effektfull.
Kanske finns det en jingel som ni använder på verksamheten. Denna kan användas för att visa att ni har ett enhetligt formspråk som till och med sträcker sig till ljud!
Hur väljer du musik?
Om du vill använda musik för att sälja bolag på ett smidigare sätt så bör du börja med att beakta vad för slags musik som förmedlar vad för slags budskap. Dessutom är det inte så dumt att vara medveten om den potentiella köparens preferenser och kulturella bakgrund. Om du spelar musik som resonerar väl med personen som är intresserad av att köpa ditt bolag så kan det bli en knuff i rätt riktning.
Bara för att alla kan namnet på en butikskedja så betyder det inte att ägaren kommer att syssla med den för evigt. Inom musikbranschen är det få som inte känner igen namnet Waidele. Detta var ett musikföretag i Göteborg som startades redan 1880 av musikdirektören Gustaf Malmgren. Men det var August Waideles familj som till sist fick sälja ab efter en livstid inom verksamheten i Göteborg.
Waidele fick sälja ab på grund av konkurrens
Familjen Waidele kom ursprungligen från Tyskland men namnet har blivit ett hushållsnamn i Göteborg. Det var år 1911 som August Waidele tog över verksamheten. Han hade drivit musikhandel i Söderhamn och skulle nu utveckla butiken i Göteborg till det koncept som många ännu minns.
Långt innan Waidele fick sälja ab så sysslade man i butiken med att sälja:
Pianon från Sverige
Pianon från Tyskland
Blåsinstrument
Stråkinstrument
Strängar
Noter
Med moderna tider kom även produkter som grammofonskivor, kassettband, radioapparater och tv-apparater.
Fram till våren 1970 så låg butiken Waidele i Arkaden men den våren så flyttade man till Fredsgatan. När det gick som bäst så hade verksamheten 120 anställda. Innan musikbutiken stängdes ned så var det 11 personer som jobbade inom verksamheten.
Det var den ökade konkurrensen från radio- och tv-handel utanför Göteborgs stadskärna som gjorde att den sista ägaren inom familjen Waidele, Lars Waidele, fick stänga ner. Detta skedde den 3:e februari 1996. Fast man valde att sälja ab och själva butiken fick leva vidare som skivaffär med en annan ägare. I skivaffären såldes rock- och popmusik.
En klassisk musikverksamhet som ett tecken för sin tid
Waidele kan nog ses som en av de sista butikerna inom sin genre i Göteborg. August Waidele var ju inte bara en musikintresserad person med goda kontakter för pianon i Tyskland. Han var själv violinist, pianist och dirigent. I Söderhamn jobbade han med musikundervisning så han var verkligen insatt i sitt ämne.
Utöver musikinstrumenten som han sålde så kunde han också hjälpa till med stämning av pianon och stråkinstrument. Dessutom fanns det möjlighet att få hjälp med reparation av instrumenten. Det var år 1924 som verksamheten blev till AB Waidele och sonen Heimer Waidele fick då positionen som VD.
Waidele hade flera butiker i Göteborg
Innan det blev till att sälja ab så gick det väldigt bra för musikföretaget Waidele. De hade butiker på många olika platser i Göteborg. Det gick att handla instrument och ta del av deras tjänster på adresser som:
Olskroksgatan 2
Kungsgatan 44
Landsvägsgatan 16
Stigbergsliden
Arkaden
Dessutom fanns det under en kortare tid satellitbutiker i städer som Borås.
Waideles unika samling av kända namn på väggen
När Waidele till sist valde att sälja ab och lägga ner det hela så var det en fantastisk historia som gick i graven. Men många minns fortfarande unika händelser som skedde i affären i Arkaden. År 1939 så kom Duke Ellington på besök.
Kriget hade dragit igång på kontinenten men på Waidele kunde man fortfarande fokusera på världsmusik. Ellington kom till butiken för att signera sina skivor i samband med en konsert på Göteborgs konserthus.
Innan han gick från Waidele så skrev han sitt namn på väggen. Detta drog igång en spännande tradition i butiken. När musikern Lasse Dahlquist såg Ellingtons kråka så lade han till sin egen. Detta ledde till att personligheter som Jussi Björling och Karin Juel gjorde samma sak!
Den sista artisten som skrev sitt namn på väggen var Kayo. Hon gjorde den det första mars 1993. Bara några år innan den legendariska musikbutiken i Göteborg lades ner. Om du är nyfiken på att se alla dessa autografer så kan du faktiskt fortfarande göra det. Den finns nämligen på den främsta restaurangen på Liseberg.
Man sågade upp väggarna för att kunna flytta autograferna. Därmed kan vi säga att Waidele trots att man till sist valde att sälja ab ändå lever kvar som en unik bit svensk musikhistoria!
Intresset för musiken är stort och visst finns det ett behov av event och klubbar som erbjuder en bra scen. Ett nytt koncept för musikunderhållning kan mycket väl leda till framgång. Men om du inte vill avveckla aktiebolag innan de första biljetterna har tryckts kan det vara läge att tänka ett varv till. Att starta bolag är inte svårt. Det krävs mycket mer för att ha en solid affärsidé.
Många får avveckla aktiebolag
Att avveckla aktiebolag kan innebära att man frivilligt lägger ner verksamheten och upplöser firman. Det kan också betyda att det har blivit konkurs. Likvidation på grund av konkurs är inte helt ovanligt inom musikvärlden. Även populära musikfestivaler har slutat på detta vis.
Det finns en hel del lärdom att dra från detta. Istället för att rusa in i det nya projektet med ett nytt bolag kan det vara klokt att fundera en vända till. Det krävs trots allt en hel del investeringar för att få fart på ett musikprojekt. Inte bara då det handlar om en festival eller evenemang med musik.
Hjälp med affärsplan
Då du är bäst på själva musiken och har en massa fina uppslag för den verksamhet som du vill driva är du kanske inte lika skarp på ekonomi. Det här är viktigt att komma ihåg när en ny musikverksamhet ska se dagens ljus.
För den som kan dra igång musikverksamheten i ett mindre format utan att starta ab kan det vara bäst. Att slå på stort med bolag, lokaler och mer kan till sist innebära att du får avveckla aktiebolag för att inkomsterna inte möter utkomsterna.
Att det inte blir något över den första tiden är inget att vara rädd för. Men det är viktigt att verksamheten går i rätt riktning. Här krävs det en solid affärsplan som beaktar fallgropar och har nödplaner för dessa.
En investering som ger frukt
Det är sällan så att musikprojekt dras igång och drivs för pengarnas skull. Det hela börjar alltid med ett brinnande intresse för musiken. Du vill på olika sätt sprida glädjen och göra den tillgänglig för fler. Det här kommer att kräva en investering i pengar och i tid.
Om du ser att det går åt pipan kan du förhindra konkurssituationen genom att avveckla aktiebolag med snabbavveckling. Men förhoppningsvis lyckas ditt projekt. Du kanske inte blir rik på ditt event eller den musikscen som du skapar. Men frukten är inte bara pengar. Att se din dröm bli sann kan vara värt hela investeringen!
Diskutera med personer som kan musik och projekt
Det är också smart att diskutera ditt drömprojekt med personer som har erfarenheten. Se närmre på vad som inte fungerade för andra och tvärtom vad som har lyckats. Du kan lära dig en hel del genom att kika på liknande projekt och bolag. Kan du få personliga råd är det verkligen bra att ta till vara på dessa innan du dra igång ditt eget musikprojekt.
Det kommer en tid då många måste fatta beslut om vad som ska göras med verksamheten. Det kan röra sig om ett familjeföretag som du har lagt hela ditt vuxna liv på. När du inte har jobbat med bolaget har du sysslat med din andra passion, musiken. Nu kan det vara dags att likvidera aktiebolag, gå i pension och syssla med musiken på heltid!
Likvidera aktiebolag trots att du skulle kunna jobba
Men ska du verkligen likvidera aktiebolag då du kan dra igång det för fullt igen? När du frågade barn och barnbarn om de ville ta över blev det negativa svar. Det fanns heller inte andra som var tillräckligt intresserade av att driva din verksamhet vidare för att du skulle vilja sälja eller ge bort den.
Att bli pensionär är ju inte samma sak som att vilja sätt sig ner och mata ankorna vid dammen hela dagen. Om du älskar verksamheten i bolaget kanske du tänker att det ändå vore klokt att fortsätta ett tag till. Och det är ju fullt möjligt.
Trappa ner och känna efter
Bara för att du når pensionsålder måste du inte klappa ihop och likvidera på en gång. Det är inte antingen eller. Om vi bortser från det rent ekonomiska och vad som händer med din pension kan du fundera lite på om du skulle kunna jobba vidare i ett lugnare tempo.
Om det går att driva företaget i mindre skala kanske du vill det för att fortfarande få jobba med det som du är så intresserad av. När du trappar ner kan du också känna efter. Då kanske du inser att det nu är dags för något helt annat. Fokus på musiken!
Sälj bolaget för likvidation och börja spela
När du säljer bolaget för att likvidera det behöver du inte längre fundera på det administrativa. Du får verkligen ett fritt sinne och kan fylla det med musiken. När du inte måste sköta likvidationen själv kan du ge dig på helt nya projekt.
Det kan vara att du vill spela tillsammans med andra. Ditt schema blir otroligt flexibelt då du inte måste hålla koll på vad som händer med firman. Detta oavsett om du väljer att likvidera aktiebolag eller om du säljer det för vidare drift.
Ett beslut som får konsekvenser
Det är viktigt att inse att beslutet om att driva vidare, sälja eller likvidera kommer att få konsekvenser. Det handlar inte bara om det ekonomiska. Vi vet inte hur länge vi får vara på denna jord. Men då du är i pensionsålder vet du att du har kommit en bra bit närmre slutet.
Det är nu du måste fråga dig om du vill slita med bolaget lite till för att det ska bli lite mer pengar eller om det är dags att investera i själen. För många blir svaret nummer två och livet förändras totalt då musiken får stå i centrum.
Du kan ha olika skäl till att vilja lämna jobbet med bolaget bakom dig. Kanske gick det inte som du tänkt och hellre än att gå i konkurs vill du likvidera aktiebolag med fortsatt goda relationer till de du handlat med. Eller borde låta någon annan ta över, någon som kanske kan få det hela att fungera så som du hade tänkt dig…
Likvidera aktiebolag istället för att gå i konkurs
Konkursen är ju också en form av likvidation men att frivilligt likvidera aktiebolag är något helt annat. När du likviderar av egen kraft kan du se till att alla räkningar blir betalda och att ingen skadas av att ditt företag upphör att existera.
En frivillig likvidation kan utföras på flera sätt. Du kan ta hand om den själv och ta det hela steg för steg. Det är också vanligt med det som kallas för snabbavveckling. Det innebär att du säljer ab för att låta någon annan sköta den frivilliga likvidationen. Det kostar en slant men betyder att du får ut pengarna ur bolaget mycket snabbare.
Låta någon annan ta över
Om du tycker att det känns trist att bolaget du en gång drog igång med höga förhoppningar nu måste likvideras kanske du ska fundera på att låta någon annan ta över. Men då är det förstås viktigt att den som tar över har kunskapen som krävs för att driva verksamheten på ett lyckat sätt.
Om du säljer bolaget till en vän som har varit med från start kan det kännas behjärtansvärt. Här gäller det dock att vara ärlig. Om vännen har en rimlig plan för att få bolaget att fungera kan det bli en bra lösning. Om inte har du kanske bara låtit din vän få stå för en konkurs.
Om du ska låta någon annan ta över är det viktigt att det är en person som du tror kan sköta bolaget på rätt sätt. Kör med öppna kort och ta reda på hur verksamheten ska räddas för att det inte ska bli till att likvidera aktiebolag om några månader.
Likvidationen är inte slutet på ditt företagande
Kom ihåg att även om det kan kännas som ett misslyckande att likvidera aktiebolag behöver det inte betyda slutet på dig som företagare. Om du likviderar på ett snyggt sätt har du ju inte skapat kaos och orsakat andra skada. Det betyder att du inte har bränt dina broar.
Det här kan få betydelse längre fram då du kanske återigen vill ge en egen verksamhet ett försök. Då har du bättre erfarenhet av vad det var som inte fungerade bra första gången. Det kan vara precis det som gör att du inte återigen hamnar i situationen där du måste genomföra en frivillig likvidation för att undvika en konkurs.
Då du behöver hjälp med en likvidation eller vill köpa ett lagerbolag för att komma igång med din musikverksamhet på studs kan du vända dig till Citadellet Likvidationer AB. Deras varumärke har under senare år blivit synonymt med hög kvalitet och en mycket god support. Här är några mycket vanliga frågor om Citadellet som kan vara bra att kika på innan du tar kontakt.
6 frågor om Citadellet Likvidationer AB
Hur lång erfarenhet har Citadellet av likvidationer?
Det som till sist blev Citadellet Likvidationer AB kom igång 2003. Det betyder att företaget har väldigt lång erfarenhet av att agera som bolagsservice. De är särskilt duktiga på snabbavveckling och på lagerbolag. Fokusen ligger alltså både på att starta ab och på att lägga ner bolag.
Vad kan Citadellet hjälpa till med?
Med god kunskap om allt som har med start och nedläggning av ab att göra kan Citadellet hjälpa till med flera olika saker. De kan sköta likvidation av ab såväl som av kommanditbolag och handelsbolag.
Citadellet är också experter på bolagsbildning och de har full koll på bolagsrätt och skattelagstiftning. Dessutom är Citadellet Likvidationer väl insatta i entreprenörskap och hur ett bolag kan jobba med finansiering och vidare utveckling. Här kan de ge många tips och råd!
Sist men inte minst klarar Citadellet redovisning. Ett måste för ett bolag som ger stöd med både start och nedläggning av aktiebolag.
Varför väljer företag att lägga ner bolag med Citadellet?
En titt på kundrecensioner av Citadellet Likvidationer visar att många väljer att samarbeta med denna bolagsservice för att det går så smidigt. Teori följs av praktik vilket uppskattas av de flesta. Servicen anses vara mycket god och kunder känner en stor trygghet när de jobbar med detta finansbolag för att dra igång eller lägga ner ab.
Vilka mål har Citadellet?
Citadellet har flera mål för sin verksamhet. Ett viktigt mål är att de alltid vill jobba på ett korrekt sätt. För att nå detta mål ser de till att hela tiden vidareutbilda sin personal. På detta vis missas inte nya regler som kan påverka hur likvidationer och start av ab ska ske i Sverige.
Hur snabbt kan man få lagerbolag?
Citadellet har en smidig tjänst för lagerbolag som gör det möjligt att köpa lagerbolag på 2 timmars tid. Det här bygger på att det går att sköta det mesta direkt på bolagets hemsida. Där finns det också tydlig information om hur köpet går till och vilken information du behöver ha redo för att kunna genomföra köpet.
Hur får man kontakt med Citadellet Likvidationer?
Vanliga vardagar kan du ringa på kontorstid och direkt få prata med en handläggare på Citadellet. Det går också att skicka ett mejl. Om du skickar när Citadellets personal inte är på plats får du vänta tills kontoret öppnar igen för att få svar. Det går också att skicka snigelpost till finansbolagets postadress i Vaxholm.
När musiken står i centrum så är det inte säkert att man har tid eller lust att sätta sig in i det administrativa. Den som driver ett företag vet att det här kräver en hel del arbete som inte har något med hantverket att göra. Men du kan vara säker på att du kommer att förstå skillnaden mellan frivillig likvidation och tvångslikvidation om detta blir aktuellt.
Om du börjar fundera på likvidation av ditt musikföretag så kan du förstås alltid börja med att läsa frågor och svar. Men det är också viktigt att du får professionell hjälp så att avslutet blir lagligt och smidigt.
En varm eftermiddag då semestern närmar sig så är det många som kan se meningen med en god dricka då den bjuds. Eller kanske har du precis avnjutit en lång och varm konsert och vätskebristen gör sig besvärande påmind. Om det är du som står där och säljer drycker så är det verkligen viktigt att dryckerna syns. En strategisk plats för kyld dryck är förstås alldeles vid kassan och det är därför som många väljer att ställa en drickakyl vid eller bakom kassadisken. Nu ska man förstås tänka på hur kylen är utformad och vad man ställer i den för att väcka köplust hos kunder som är på väg att lämna ens butik.
Drickakyl bakom kassadisken
När man ställer drickakylen bakom kassadisken så ska den stå på ett sätt som är väl synligt. Det duger inte att ha en drickakyl som blir fullkomligt osynligt då man hela tiden står precis framför den eller har annat som täcker kyldörren. Om man satsar på en kyl med god insyn så ska man förstås se till att dryckerna som står på kylens hyllor verkligen syns för den som står redo att betala vid disken.
Det är också bra att tänka igenom vilka drycker som får främsta plats. Här kan det vara smart att se lite närmre på den kundgrupp som man säljer till och ta reda på vilken typ av kylda drycker som de föredrar. Om det är så att lightdrycker står i fokus så ska dessa finnas på bästa plats i kylen. Mer info och leverantörer av drickakylar >
Vill du sälja dricka eller glass så se till att produkterna syns! Göm inte drickakylen någonstans långt in i serveringen!