Träemballage till USA

Emballage är en essentiell del av varje försändelse där man måste ställa upp sina varor och produkter på ett säkert sätt. Även om man har använt sig av träemballage på ett lager som är torrt och rent så är detta ingen garanti för att träet mår bra. Det finns en internationell standard som går under namnet ISPM 15 som ska sörja för att emballage av trä skickas med gemensamma regler men det är inte alla länder som har antagit denna resolution. Dessutom så kan det variera stort hur olika agenter och länder ser på det där med träets sundhet.

Träemballage som tas emot

Anledningen till att man inte kan skicka träemballage till USA och andra länder hur som helst är förstås att man runtom i världen är medveten om den fara som finns då skadedjur kan komma med i trä som inte mår bra. Man måste helt enkelt försöka motverka den här typen av problem innan de uppstår och det är därför som man många gånger ber om ett sundhetscertifikat. Nu är det inte säkert att den som skickar förpackning och emballage från Sverige måste ordna med detta. Jordbruksverket ger rådet att påpeka att det faktiskt inte finns några officiella krav på den här typen av certifikat.

Det som händer om man skickar pallar av trä som inte håller måttet är att de kan komma tillbaka som de är. Ett land kan alltså vägra att ta emot försändelsen om de anser att den inte är i enlighet med deras krav. Det här ska man vara väl medveten om och det gäller att veta precis vad som gäller för internationellt träemballage och för specifika länder innan transporten går. Läs mer om träemballage här >

Gå med på sundhetscertifikat eller inte

Det där med sundhetscertifikat kan alltså bli till en het potatis mellan leverantör och den agent som handlar godset. Om man ska gå med på det hela blir ofta en ekonomisk fråga. Dessutom så måste man ju komma överens om vilken typ av certifikat som kommer att fungera. Det här blir alltså en fråga för varje exportör att ta ställning till och man kan få en hel del hjälp och vägledning just från Jordbruksverket när man vill veta vad som är normalt och vad man ska acceptera som krav från den som importerar.

Se över emballaget

Det är aldrig en dum idé att se över emballaget. Det är ju faktiskt så att det kommer att påverka transporten på fler sätt än om den tas emot eller inte. För att varor och gods ska stå stadigt så måste man jobba med bra emballage. Kom även ihåg att saker som reglar och stöttor av trä också räknas in i denna kategori. Har man containrar som stängs med trä så ska detta trä ses över så att man inte riskerar problem med myndigheter eller transporter som inte är stadiga.

Handla billiga begagnade sommardäck till tourbussen

Då det har blivit dags att skaffa nya däck till sommaren så kan man ju betänka möjligheten att skaffa begagnat för att spara pengar. Det här kan fungera men kan också bli till det sämsta däck-köp man någonsin gjort. Det är nämligen så att begagnade sommardäck kommer med en rad risker. Beroende på vem som säljer dem och hur pass bra man är på att undersöka däcken så kan man få en bra lösning eller något som inte alls kommer att hålla. Dessutom så finns det ju bilmodeller som är enklare att förse med däck än andra, och har man en ovanligare bil så får man allt räkna med att det kommer att kosta lite mer med utrustning och däckbyten. Har man en tourbuss som rullar mycket kan kostnaden för däcken faktiskt bli ganska stor. Har man tur kan man hitta bättre begagnade däck som håller en säsong.

Dags för nya sommardäck

Vintern är inte över men förra årets däck är redan kasserade så det gäller att finna nya i god tid. Plötsligt så står man ju där och inser att det bara handlar om någon vecka innan däckbytet ska vara gjort och då kan det bli dyrt om man inte har tänkt igenom saken. För att finna billiga sommardäck så kan man se på annonser såväl som tala med en däckverkstad där man eventuellt ställer upp med den här typen av service. Även om man måste spara så ska man inte låta pris gå före kvalitet och det gäller att tänka långsiktigt. Om det kostar lite mer idag men leder till en besparing nästa år så kan det vara väl värt att köpa däcken som har ett högre pris.

Begagnat med garanti

När det handlar om bilar så vet alla att begagnat innebär att man köper i befintligt skick och det är upp till en själv att förstå i vilket skick däcken är i. Det finns förstås undantag och det är när man köper de begagnade sommardäcken via en verkstad som undersöker och ger någon form av garanti. Köper man via en annons så kan man aldrig lita på uttalanden från en person som man inte ens känner. Det bästa är om man kan få hjälp av en expert och att man kan se på däcken innan man köper. Att säga ja tack och skicka pengar baserat på en beskrivning och bild av en privatperson är att köpa grisen, förlåt däcken, i säcken.

Nytt som är billigare än begagnat

Det händer att man kan få nya däck som är billigare än begagnade sommardäck och det beror på att det finns märken och modeller som alltid är dyra även om de har använts. Genom att lära sig mer och läsa däcktester (varning för dåliga däcktester) så kan man få information om modeller som kanske är riktigt bra men inte så dyra som de största märkena. På så vis så kan man investera i helt nya däck hellre än att köra med däcken som någon annan redan har använt.